Sunday, October 17, 2010

Taubat - Allah Terlalu Gembira

Dari al Harits : ia berkata Abdullah menyampaikan dua hadis kepadaku , salah satunya hadis dari Rasullalah saw dan satu lagi dari dirinya sendiri .
Ia berkata : Sesungguhnya sesaorang Mukmin melihat dosa - dosanya seolah - olah ia berada dibawah gunung dan takut kalau ( gunung ) itu jatuh menimpanya .
Sedangkan orang durhakan melihat dosa - dosanya bagaikan lalat yang hinggap dihidungnya ,
lalu ia lakukan begini dan begini , yaitu menghalaunya dengan tangan .
Kemudian ia berkata : " Aku mendengar Rasullalullah bersabda " Sesungguhnya Allah lebih gembira terhadap taubat seorang hambanya yang beriman daripada seorang lelaki yang turun padang sahara yang tandus bersama kenderaannya yang mengankut makanan dan minuman nya . Lalu ia meletakkan kepalanya dan tertidur . Ketika bangun ia mendapati kenderaannya tiada lalu ia mencarinya . Ketika sangat lapar dan haus ia berkata " aku akan kembali ke tempat ku semula , dan aku akan tidur sehingga mati ." Lalu ia meletakkan kepalanya diatas lengannya untuk mati . Kemudian dari tidur ia terjaga dan tiba-tiba kenderaan berada disisinya bersama bekal makanan dan minuman nya .
Sesungguhnya Allah lebih gembira terhadap taubat hambanya yang beriman dari kegembiraan orang tadi terhadap kenderaannya dan bekal makanannya .
Hadis Riwayat Bukhari , Muslim dan Tarmizi .

1 comment:

  1. Said Hawwa : " Anda dapat mengetahui disini kejiwaan orang mukmin dan kejiwaan orang durhaka .
    Carilah orang yang memiliki maqam yang pertama dan diamilah bersama nya .

    ReplyDelete